Veelgestelde vragen

Hier vind je een overzicht van alle veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur een e-mail of neem contact op met een vestiging bij jou in de buurt.

  • Klanten Multizorg
    • Waarom heeft OIM Orthopedie vanaf 2016 geen contract meer met Multizorg voor orthopedisch schoeisel?

      Het door Multizorg aangeboden contract bevat vergoedingen die niet aansluiten bij de zorg die wij met name onze klanten met complexe, ingewikkelde, voetaandoeningen willen bieden. Wij werken nauw samen met artsen en fysiotherapeuten in gespecialiseerde centra zoals revalidatiecentra en ziekenhuizen. Dat doen wij volgens geldende, wetenschappelijk bewezen, protocollen en richtlijnen en volgens specifieke eisen en wensen waaraan orthopedische schoenen moet voldoen. Samen met jou en de medisch specialist kiezen wij altijd voor medisch gezien de beste oplossing voor jouw voetprobleem. Soms volstaat een eenvoudige confectieoplossing, maar bij ingewikkelde voetproblemen gaat het vaak om specialistisch maatwerk.

      De vergoeding die Multizorg afgeeft, maakt het ons onmogelijk om orthopedische maatwerkschoenen aan onze klanten te leveren en dwingt ons tot het maken van eenvoudige en (semi)confectie oplossingen. Wij kunnen en willen ons niet laten drijven door dergelijke financiële prikkels.

    • Wat is het verschil tussen een restitutie- en een naturapolis?

      Bij een naturapolis kun je alleen naar een zorgverlener gaan waarmee de verzekeraar een contract heeft. Ga je naar een zorgverlener zonder contract, dan bestaat de kans dat je niet het gehele bedrag van de behandeling vergoed krijgt. Je moet in dat geval het bedrag zelf voorschieten en bij je verzekeraar declareren.

      Bij een restitutiepolis kun je naar een zorgverlener van je eigen keuze gaan, maar ook hier kan er sprake van zijn dat er geen contract met de zorgverlener is. Je betaalt dan mogelijk een deel van de kosten zelf. Alleen bij een zuivere restitutie krijg je alle kosten vergoed, mits deze niet excessief zijn.

    • Welke verzekeraars vallen onder Multizorg?
      • ONVZ (zuivere restitutiepolis)
      • VVAA (zuivere restitutiepolis)
      • PNO zorg (zuivere restitutiepolis)
      • De Amersfoortse verzekeringen (restitutiepolis)
      • BeterDichtbij (restitutiepolis)
      • Ditzo Zorgverzekering (restitutiepolis)
      • Salland Verzekeringen (naturapolis)
      • Salland ZorgDirect (naturapolis)
      • HollandZorg (naturapolis)
      • Energiek
      • Zorg en Zekerheid Zorgverzekeraar (natura- en restitutiepolis)
      • ASR Ziektekosten via de volmachten Caresco, Aevitae en IAK Volmacht
    • Moet ik overstappen van zorgverzekeraar als ik bij één van de genoemde verzekeraars zit?

      Met name als je een naturapolis hebt en geen 100% vergoeding krijgt van je kosten, kan het voor jou interessant zijn om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar voor de basisverzekering. Dit kan tot 31 december 2015. Je dient voor 31 januari 2016 een keuze te hebben gemaakt voor een nieuwe zorgverzekeraar.


      Met uitzondering van de onder de Multizorg vallende zorgverzekeraars, hebben wij overeenkomsten met alle andere zorgverzekeraars in Nederland voor orthopedisch schoeisel. Je krijgt bij hen een volledige vergoeding van je orthopedisch schoeisel als je aan de polisvoorwaarden voldoet. Wij verwijzen je voor de precieze polisvoorwaarden naar de betreffende zorgverzekeraar.

  • Algemeen
    • Waarom betaal ik 60 euro voor een brace terwijl hij op internet voor 40 euro te koop staat?

      OIM Orthopedie maakt jaarlijks afspraken met zorgverzekeraars over de tarieven van de hulpmiddelen die wij leveren. We spreken met zorgverzekeraars af dat we naast hulpmiddelen ook diensten leveren. Wij regelen de afstemming met de voorschrijver, bouwen dossiers op, doen de aanvraag voor je bij de zorgverzekeraar en verzorgen reparaties en verdere nazorg. Door de grote aandacht voor jou als klant is de prijs van onze hulpmiddelen soms hoger dan de voorziening die je op internet te koop ziet staan.

    • Hoe werkt de wettelijke eigen bijdrage?

      Er zijn zorgkosten die niet helemaal vergoed worden vanuit de basisverzekering. Een deel van deze kosten valt onder de wettelijke eigen bijdrage. De hoogte van deze wettelijke eigen bijdrage wordt ieder jaar bepaald door de overheid en is bij alle verzekeraars hetzelfde. Je betaalt de wettelijke eigen bijdrage vaak aan de balie bij OIM Orthopedie. Wil je weten wat de wettelijke eigen bijdrage voor jouw hulpmiddel is? Vraag je adviseur of kijk in onze vergoedingenwijzer.

    • Ik draag mijn hulpmiddel nauwelijks. Kan ik deze terug brengen?

      Is je voorziening gedragen of gaat het om een op maat gemaakt hulpmiddel, dan kunnen wij het hulpmiddel niet terug nemen. 

    • Mijn hulpmiddel is beschadigd, wat moet ik doen?

      In de meeste gevallen kunnen wij je hulpmiddel repareren. Neem contact op voor een afspraak.

    • Mijn hulpmiddel zit niet lekker, wat moet ik doen?

      Het kan voorkomen dat je hulpmiddel na een tijdje toch niet helemaal lekker zit. Neem in dat geval contact op met de vestiging bij jou in de buurt om een controleafspraak te maken. 

    • Ik heb een klacht, wat nu?

      Wij vinden het belangrijk dat je tevreden bent over onze producten en dienstverlening. Bespreek je opmerkingen of klachten het liefst rechtstreeks met onze medewerkers. Dat is de kortste en snelste weg om je klacht op te lossen. Doe je dat liever niet of leidde het gesprek niet tot een oplossing van je probleem? Je kunt een klachtenprocedure starten door een klachtenformulier in te vullen. 

    • Mijn naaste is overleden, wat moet ik doen?

      Geef aan de desbetreffende vestiging door dat en wanneer je naaste is overleden. De voorziening van je naaste mag je bij ons inleveren. Van sommige hulpmiddelen kunnen we onderdelen hergebruiken of ze gaan naar een goed doel. Bij voorzieningen in bruikleen is het verplicht het hulpmiddel bij ons in te leveren.

    • Ik ga verhuizen. Kan ik dan bij een andere vestiging van OIM Orthopedie terecht?

      Ja, dat kan. Wij hebben vestigingen door heel Nederland. Geef telefonisch, per mail of aan de balie bij je huidige vestiging door dat je gaat verhuizen. Onze medewerkers passen je gegevens aan en sturen ze door naar de vestiging waar je na je verhuizing terecht wilt.

    • Komen jullie ook bij mensen thuis om een hulpmiddel aan te meten?

      In principe komen klanten bij ons. Als je niet in staat bent naar onze vestiging te komen, is het soms mogelijk dat wij bij je thuis komen. Neem contact op met de vestiging bij jou in de buurt voor meer informatie.

    • Wat zijn de levertijden?

      De levertijd is afhankelijk van het hulpmiddel. Zo kunnen wij confectieartikelen sneller leveren dan maatwerk. Zoek op deze website het hulpmiddel dat je nodig hebt en lees meer over de levertijd.

    • Ik wil mijn afspraak verzetten, wat nu?

      Neem voor het verzetten of maken van een afspraak contact op met de vestiging waar je de afspraak maakte.

  • Steunkousen
    • Wanneer moet ik een steunkous laten meten?

      Wanneer je klachten hebt zoals spataderen, dikke benen of vermoeide benen, is het verstandig eens langs je huisarts te gaan. De huisarts beoordeelt dan of het dragen van een kous je klachten kan oplossen of verbeteren. 

    • Kan ik een steunkous krijgen zonder voet?

      Nee, een kous zonder voet zou onvoldoende werkzaam zijn. Je kunt bij ons kousen laten aanmeten met open teen of gesloten teen, tot aan de lies of tot de knie.

    • Bestaat er ook een enkelkous?

      Nee, een kous tot de enkel zou onvoldoende steun geven. Je kunt bij ons kousen laten aanmeten met open teen of gesloten teen, tot aan de lies of tot de knie.

    • Welke klasse steunkousen levert OIM Orthopedie?
      • Klasse 2: gemiddelde druk; rond de 20-30 mmHg
      • Klasse 3: hoge druk; rond de 30-40 mmHg
      • Klasse 4: zeer hoge druk; hoger dan 40 mmHg
    • Welk merk steunkousen levert OIM Orthopedie?

      Wij leveren kousen van het merk BSN (Jobst) en Juzo.

    • Wat is het verschil in kwaliteit tussen een maatwerkkous en een confectiekous?

      Er is geen verschil in kwaliteit. In principe leveren wij een confectiekous, die in veel verschillende maten leverbaar is. Alleen wanneer jouw maat te veel afwijkt van de standaard confectiemaat wordt speciaal op jouw maat een maatwerkkous gebreid.

    • Wat is een rondbreikous en wat is een vlakbreikous?

      Een rondbreikous is als het ware rond gebreid. Er zitten geen naden in de kous. Een rondbreikous krijgt zijn vorm doordat de dwarsdraden op spanning zijn getrokken.

      Een vlakbreikous is een kous met een naad. Deze is gemeerderd (ruimer) en geminderd (strakker) op plekken waar het nodig is.

    • Wat heb ik nodig om steunkousen te laten aanmeten?

      Een verwijsbrief van je huisarts waar jouw medische indicatie (je klachten of aandoening) op staat vermeld.

    • Worden mijn steunkousen vergoed?

      Ja, met een verwijsbrief van je huisarts worden steunkousen vanaf klasse 2 vergoed via de basisverzekering. Houd er wel rekening mee dat iedereen bij iedere zorgverzekeraar een verplicht eigen risico heeft. Dat betekent dat de kosten pas daadwerkelijk vergoed worden nadat je het volledige verplicht eigen risico hebt betaald. Wij dienen de factuur in bij je zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar stuurt je een factuur wanneer je je eigen risico nog niet volledig hebt betaald.

    • Heeft OIM Orthopedie ook hulpmiddelen om mijn steunkousen aan te trekken?

      Ja, we hebben diverse aantrekhulpen in ons assortiment. Om een geschikt hulpmiddel voor je uit te zoeken kun je een afspraak met ons maken.

    • Heeft OIM Orthopedie ook hulpmiddelen om mijn steunkousen uit te trekken?

      Ja, we hebben diverse uittrekhulpen in ons assortiment. Om een geschikt hulpmiddel voor je uit te zoeken kun je een afspraak met ons maken.

    • Mijn nieuwe steunkousen zitten veel strakker dan de vorige. Hoe kan dat?

      Het tijdig vervangen van je steunkousen is erg belangrijk. De gemiddelde gebruiksduur van steunkousen is een jaar. Oude steunkousen hebben door veelvuldig dragen een groot deel van hun druk verloren en daarmee hun therapeutische waarde. Nieuwe steunkousen voelen strakker aan om het been, omdat ze optimaal op druk zijn. De werking is dan weer gegarandeerd.

    • Waarom heb ik met steunkousen aan last van koude voeten?

      De warmtehuishouding kan verstoord zijn, doordat steunkousen de kleine oppervlakkige huidvaatjes leegdrukken. Dit kan echter geen kwaad voor je benen of de bloedcirculatie.

    • Als ik mijn steunkousen uit doe heb ik kort daarna soms zo'n jeuk. Hoe komt dit?

      Na het uittrekken van je steunkousen vullen de kleine oppervlakkige huidvaatjes zich weer met bloed. Dit kan kortdurend jeuk veroorzaken. Het verdwijnt meestal vanzelf na ongeveer 15 minuten. Gebruik eventueel talkpoeder om de jeuk te verlichten en probeer niet te krabben!

    • Waarom heb ik zo'n droge huid en wat kan ik hieraan doen?

      Mensen met aderproblemen in de benen hebben vaak last van een droge huid. Door de verminderde bloeddoorstroming krijgen de buitenste huidlagen vaak te weinig voedingsstoffen. Het aan- en uittrekken van steunkousen maakt je huid ook droger. Je kunt je huid verzorgen met speciale verzorgende crèmes. Doe dit bij voorkeur 's avonds, nadat je de steunkousen hebt uitgetrokken. Let er wel op dat 's morgens geen crème- of zalfresten op je been aanwezig zijn als je de steunkousen aantrekt, omdat dit de steunkousen aantast. 

    • Ik heb steunkousen tot de knie, maar die zijn te lang. Mag ik nu de bovenrand omslaan?

      Dit mag beslist niet, omdat dit stuwing veroorzaakt. De druk in een steunkous neemt af van de enkel richting knie (of hoger), zodat het bloed in de aderen in de goede richting (naar het hart) wordt verplaatst. Als je de bovenrand van de steunkous omslaat, wordt de druk op die plaats sterk verhoogd. Dit is ook waarom er nooit plooien in een steunkous op het been mogen zitten; deze dien je glad te strijken. Vaak zijn steunkousen niet te lang, maar worden ze te hoog opgetrokken. Trek bij het aantrekken niet te hard aan de steunkous en verdeel deze goed over het been. Voor het glad strijken en het verdelen zijn speciale kousenhandschoenen bij ons verkrijgbaar.
      Ben je ondanks deze maatregel nog steeds van mening dat de steunkousen te lang zijn, maak dan een afspraak met ons.

    • Waarom mag ik mijn steunkousen 's nachts niet aanhouden?

      Wanneer je ligt is de druk in de slagaderen een stuk lager dan wanneer je staat. De uitwendige druk die een steunkous geeft, wordt dan relatief te hoog ten opzichte van de inwendige druk in de slagaderen. Dit kan de bloeddoorstroming belemmeren.

    • Ik ga op vakantie naar een warm land. Moet ik mijn steunkousen dan ook steeds dragen?

      Ja, juist als het warm weer is hebben je aderen de steun van je steunkousen extra hard nodig. Door de warmte verwijden de beenvaten zich, waardoor een goede bloedafvoer richting het hart moeilijk wordt. Er kan meer vocht uit de aderen treden en je enkels en benen zullen zonder de steun van de kousen veel dikker worden. De warmte maakt het dragen van steunkousen dus extra nodig.

    • Helpen steunkousen bij spataderen?

      Steunkousen verminderen de klachten van spataderen. Spataderen zijn bloedvaten die vlak onder het oppervlak liggen. Ze zijn in de breedte uitgerekt en vaak ook gedraaid doordat de kleppen niet goed werken. Steunkousen geven compressiedruk van buiten op je aderen en ondersteunen op deze manier je doorbloeding. De compressiedruk laat de vaatkleppen weer goed sluiten, waardoor je bloed gemakkelijker naar je longen en hart getransporteerd wordt. Steunkousen werken preventief, dus het helpt als je er op tijd mee begint.

    • Hoe ontstaan spataderen?

      Bij spataderen werken de bloedvatklepjes in de verwijde bloedvatvaatwand niet goed. Hierdoor stroomt het bloed niet optimaal door. Je spieren, huid en zenuwen krijgen te weinig voedingsstoffen, met serieuze schade tot gevolg. Deze schade kan niet meer herstellen en is permanent. 

    • Hoe komt het dat mijn bloedvatkleppen niet meer werken?

      Kleppen in je bloedvaten kunnen minder goed gaan werken wanneer je een langere periode weinig beweegt. Bijvoorbeeld vanwege een zwangerschap, het ouder worden of omdat je veel staat of juist zit. Ook overgewicht is een belangrijke bron van problemen in de doorbloeding.

    • Hoeveel compressiedruk heb ik nodig?

      Er zijn steunkousen met een lichte en zwaardere druk (compressie). Heb je al spataderen en zwaardere klachten of weet je niet wat je het beste kunt gebruiken? Raadpleeg dan je huisarts voordat je iets aanschaft. Het kan zijn dat je een steunkous met een zwaardere drukklasse (klasse KKL2 of CCL2) nodig hebt. De huisarts kan je hiervoor naar ons doorverwijzen. 

    • Wanneer loop ik risico op het krijgen van spataderen?

      Van invloed op het krijgen van spataderen zijn:

      • leeftijd 
      • overgewicht
      • zwangerschap
      • erfelijkheid
      • vaak lang stil staan of zitten
      • ziekten of een trauma
    • Hoe kan ik preventief spataderen tegengaan en/of voorkomen?

      Het belangrijkste is veel bewegen. Zorg ervoor dat je niet lang stil zit en zet jezelf ertoe regelmatig je lichaam uit te dagen in een gezonde houding en activiteit. Draag zo min mogelijk hoge hakken want dit brengt je natuurlijke lichaamshouding uit balans. Let op je gewicht en draag regelmatig steunkousen.

    • Wat is de werking van steunkousen?

      Graduele compressiekousen geven druk op je benen zoals een buitenband van je fiets op de binnenband. Gradueel betekent dat de druk beneden in de benen het hoogst is, net boven de enkel. Hoe hoger om het been, hoe lager de druk. De graduele compressie zorgt voor een betere afvoer van je bloed en vocht. Het opzwellen van je benen en voeten wordt hiermee actief tegengegaan.

    • Wat zijn de voordelen voor het dragen van steunkousen?

      Wanneer je compressiekousen draagt, merk je dat je klachten verminderen. De compressiekousen geven een comfortabele steun. Tevens helpen de kousen preventief tegen het verergeren van spataderen. Bijvoorbeeld tijdens je zwangerschap.

    • Mogen steunkousen in de wasmachine?

      Steunkousen kun je op 40 graden wassen in de wasmachine met een vloeibaar fijnwasmiddel of met de hand. Rol de steunkousen na het wassen in een handdoek zodat het overtollige vocht eruit wordt gedrukt, want de kousen mogen niet op hoge toeren worden gecentrifugeerd. Bijna al onze leveranciers raden het gebruik van wasverzachter ten strengste af. Gebruik dus geen wasverzachter. 

    • Mogen steunkousen in de wasdroger?

      Steunkousen mogen niet in de wasdroger, omdat in de steunkousen elastaan verwerkt is. Dit kan niet tegen de temperatuur van een wasdroger. Bij verhitting wordt de compressie minder en daarom mag je de kousen ook niet strijken en bij of over de verwarming hangen.

    • Kan ik mijn steunkousen aanhouden tijdens het hardlopen?

      Ja, je kunt je kousen ook gebruiken tijdens het hardlopen.

    • Kan ik bij jullie zwangerschapskousen kopen?

      Wij meten op voorschrift van je arts zwangerschapskousen vanaf klasse 2 bij je aan.

    • Mag ik mijn steunkousen binnenstebuiten dragen?

      Ja, dat mag. Als je bijvoorbeeld veel last hebt van de siliconenboord, mag je de kousen binnenstebuiten dragen. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de therapeutische werking van de kousen.

  • Schoenen
    • Wat is een OVAC?

      Een orthopedische voorziening aan een confectieschoen. Dit zijn schoenen die je in de winkel koopt en waar wij een aanpassing aan kunnen maken. Niet iedere confectieschoen is geschikt om aan te passen. Vraag je orthopedisch adviseur om advies.

    • Wat is een OS-A?

      Dit zijn volledig op maat gemaakte schoenen. Wij maken deze alleen met een verwijsbrief van je specialist.

    • Wat is een OS-B?

      Dit zijn speciale schoenen die ruimer en breder zijn, waardoor ze erg geschikt zijn om aanpassingen in aan te brengen. Deze schoenen zijn niet te koop in de gewone schoenwinkel. 

    • Worden mijn schoenen door de verzekering vergoed?

      Schoenen worden grotendeels vergoed door de zorgverzekering. Voor OS-A en OS-B geldt een wettelijke eigen bijdrage. De hoogte hiervan wordt jaarlijks door de overheid bepaald. In 2017 is dat voor volwassenen € 135,-. Voor kinderschoenen (tot 16 jaar) betaal je € 67,50,-. Raadpleeg ook onze vergoedingenwijzer.

      De vergoeding van je zorgverzekeraar voor je orthopedische schoenen wordt wel verrekend met je verplicht eigen risico als je dat nog niet betaald hebt. In 2017 is dat verplicht eigen risico € 385,-.
      Dit bedrag komt boven op de wettelijke eigen bijdrage voor je orthopedische schoenen. 

    • Waar kan ik een kleur en model uitkiezen voor mijn orthopedische schoenen?

      Dat kan in ons schoenmodellenboek. Ook is het mogelijk om een afbeelding mee te nemen van een favoriet model, zodat onze schoenmaker deze zo goed mogelijk kan namaken. Dit is wel afhankelijk van je voetklachten. Je adviseur kan aangeven of een model geschikt voor je is of niet.

    • Waar kan ik een kleur en model uitkiezen voor semi-orthopedische schoenen?

      Dat kan op de website van Nimco Made 4 You. http://www.nimcomade4you.com/gallery/kids/ of op de website van Rembrandt schoenen (heren- en kinderenmodellen) www.rembrandt-schoenen.nl en www.tomschoenen.nl

    • Wat gebeurt er tijdens een afspraak voor het aanmeten, passen van folieschoenen en voeringschoenen?

      Op basis van jouw leest maken wij eerst een soort plastic schoen, een folieschoen, voor je op maat. We kunnen dan makkelijk zien of jouw voet hier goed in past of dat er knelpunten zijn waarop we jouw leest moeten aanpassen.
      Soms maken wij vervolgens voeringschoenen. Bij het passen van je voeringschoenenkijken we hoe je op deze schoenen loopt en of we nog aanpassingen moeten doen voordat we je definitieve schoen gaan maken. Een voeringschoen is de binnenkant van de definitieve schoen. Alle voorzieningen zijn hierin verwerkt, zodat we met deze schoen de functionaliteit kunnen testen. Als de voeringschoen goed zit, werken we deze af met een schacht, zolen en hakken. De schoen wordt gemaakt in het door jou gekozen model en jouw favoriete kleur. 

    • Hoe lang duurt het aanmeten en passen van folieschoenen en voeringschoenen?

      Tussen het aanmeten van je schoenen en het passen van je folieschoen zit ongeveer 10 werkdagen. Past je folieschoen goed, dan maken we een voeringschoen binnen ongeveer 10 werkdagen.

    • Wat is het verschil tussen orthopedische en semi-orthopedische schoenen?

      Een orthopedische schoen is een helemaal op maat gemaakte schoen. We beginnen met niets: we nemen eerst je voetafdruk, maken een leest en vervolgens maken wij daar achtereenvolgens een folieschoen, een voeringschoen en de definitieve schoen op. Het zijn unieke schoenen helemaal op jouw maat en voetklachten.

      Bij semi-orthopedische schoenen maken wij gebruik van bestaande, speciale, schoenen die ruimer en breder zijn dan de normale schoenen uit de schoenwinkel. Hier maken wij vervolgens aanpassingen op of aan die jouw voetklachten verhelpen of extra ondersteuning geven. Zoals een stijve zool of extra hoge hak. Bovendien krijg je altijd op maat gemaakte voetbedden, ook wel steunzolen genoemd.

    • Moet ik ook een afspraak maken voor een kleine reparatie, zoals nieuwe zolen of hakken?

      In principe is het maken van een afspraak altijd het beste. Je adviseur heeft dan de tijd om te kijken wat er moet gebeuren. Wil je alleen je zolen en/of hakken laten vervangen, dan kun je die zonder afspraak bij de receptioniste inleveren. Je kunt je schoenen dan na 10 werkdagen weer ophalen.

    • Wanneer heb ik weer recht op nieuwe orthopedische schoenen?

      Na 15 tot 18 maanden heb je weer recht op 2 paar adequate schoenen. Heb je binnen deze tijd toch nieuwe orthopedische schoenen nodig, dan moeten wij dit eerst aanvragen bij je zorgverzekeraar. Je hebt nooit automatisch recht op een wisselpaar. Twijfel je of je al recht hebt op nieuwe schoenen? Neem dan contact met ons op.

    • Leveren jullie ook werkschoenen in type S2 of S3?

      Ja, wij leveren werkschoenen in type S2 en S3. Dit zijn goede werkschoenen met een stalen neus (type 2) of een stalen neus en zool (type 3).

    • Hoe lang duurt het voordat mijn orthopedische schoenen klaar zijn?
      • orthopedische schoenen (OS-A): 7 tot 9 weken, afhankelijk of je 1 of 2 keer (in geval van een voeringschoen) moet komen passen. 
      • semi-orthopedische schoenen (OS-B): 4 of 5 weken. Hierbij hangt het ervan af of er alleen een inlay in je schoen gemaakt moet worden of ook aanpassingen aan je schoen
      • aanpassing aan je confectieschoen (OVAC): gemiddeld 2 weken
      • voorlopige orthopedische schoen (VLOS): 10 werkdagen 
      • verbandschoenen kunnen we meestal uit voorraad leveren. Soms moet een speciaal model of een speciale maat besteld worden. Dan duurt het ongeveer een week.
    • Hoeveel kosten mijn orthopedische schoenen?

      In 2018 betalen volwassenen € 138,-. Voor kinderschoenen (tot 16 jaar) betaal je € 69,-. Dit is de wettelijke eigen bijdrage die ieder jaar door de overheid wordt bepaald. Raadpleeg ook onze vergoedingenwijzer.

    • Worden mijn schoenen wel mooi en zijn ze niet te lomp?

      De uiteindelijke vorm van je schoen is volledig afhankelijk van je voetvorm. De schoenen hoeven daarom niet lomp te worden.

    • Mag ik naast deze orthopedische schoenen ook nog andere schoenen dragen?

      Volg daarin het advies van je specialist. Dit is namelijk afhankelijk van je klachten.

    • Krijg ik maar één paar orthopedische schoenen of meerdere paren?

      Is het je eerste paar (semi-)orthopedische schoenen, dan mogen wij 3 maanden na het afleveren een reservepaar bij je aanmeten. Iedereen heeft namelijk recht op 2 paar adequate schoenen. Daarna heb je pas weer recht op nieuwe schoenen na 15 tot 18 maanden, als je schoenen aan vervanging toe zijn.

    • Wanneer moet ik terug komen voor controle van mijn schoenen?

      Als het om je eerste paar (semi-)orthopedische schoenen gaat, maken wij bij het ophalen van je schoenen een afspraak over 2 tot 3 maanden.

    • Kun je meerdere paren (semi-) orthopedische schoenen bestellen, zodat ik ze in het echt kan zien en daaruit kan kiezen?

      Nee, dat kan niet. Semi-orthopedische schoenen worden speciaal bij de leverancier besteld. Orthopedische schoenen zijn speciaal voor jouw voeten gemaakt en kunnen om die reden niet retour. 

    • Heb ik ook weer een aanvraag nodig van de arts voor een herhalingspaar schoenen?

      Je hebt geen aanvraag van je arts nodig als het herhalingspaar buiten de gebruikstermijn die je zorgverzekeraar stelt wordt geleverd én als het herhalingspaar niet afwijkt van het oorspronkelijke paar. Zijn er veranderde medische omstandigheden waardoor het herhalingspaar afwijkt van het oorspronkelijke paar, dan heb je wél een voorschrift nodig van je behandelend arts.

    • Verkopen jullie ook verbandschoenen?

      Ja, wij leveren verbandschoenen. Vaak hebben we verbandschoenen op voorraad. Speciale modellen of maten moeten we apart bestellen. De levertijd is dan ongeveer een week.

    • Wat is de prijs van verbandschoenen?

      De verbandschoenen die wij leveren kosten € 152,-. Als je een verwijzing van je specialist hebt, vergoedt de verzekering in vrijwel alle gevallen de verbandschoenen. Kijk in onze vergoedingenwijzer of je recht hebt op een vergoeding of vraag het je behandelend adviseur.  

    • Welke merken semi-orthopedische schoenen leveren jullie?

      Wij leveren schoenen van Nimco Made 4 You, http://www.nimcomade4you.com/gallery/kids/ en Rembrandt schoenen (heren- en kinderenmodellen) www.rembrandt-schoenen.nl en www.tomschoenen.nl.
      Daarnaast heeft je adviseur diverse modellenboeken waar je uit kunt zoeken. Ook kun je een afbeelding meenemen van jouw favoriete schoenen, zodat we deze zo goed mogelijk kunnen namaken. Dit is wel afhankelijk van je voetklachten. Je adviseur kan aangeven welke modellen orthopedische schoenen geschikt voor je zijn. 

  • Steunzolen
  • Orthesen
  • Armprothesen
    • Wat is een armprothese?

      Een armprothese is een op maat gemaakt hulpmiddel dat na een amputatie (een deel van) je arm vervangt. Een handprothese vervangt je geamputeerde hand.

    • Welke soorten armprothesen zijn er?

      Er zijn passieve en actieve armprothesen. Een passieve armprothese is cosmetisch. Deze kan niet bewegen, maar heeft wel een natuurlijke uitstraling. Een actieve prothese kan wel bewegen en is op verschillende manieren aan te sturen, door lichaamsbekrachtiging of elektrische bekrachtiging.

    • Hoe leer ik mijn armprothese gebruiken?

      Dit gebeurt bij de ergotherapie. De ergotherapeut begeleidt je ook bij de voorbereiding op de armprothese. Je krijgt van ons ook uitgebreide informatie mee over hoe je met je prothese kunt omgaan.

    • Wanneer kan ik weer een nieuwe armprothese krijgen?

      Als je stomp is veranderd of een onderdeel van prothese is versleten, dan passen wij dit voor je aan. Wanneer blijkt dat je stomp dusdanig veranderd is dat een nieuwe armprothese nodig is, dan vragen wij deze aan bij je zorgverzekeraar. Iedere verzekeraar stelt een minimale gebruikstermijn, vaak is dit 3 tot 5 jaar. Een nieuwe prothese wordt binnen die termijn meestal niet vergoed. Dit is echter onder andere afhankelijk van de reden van de aanvraag.

    • Wat kan ik allemaal doen met een armprothese?

      De mogelijkheden met een armprothese verschillen per persoon. Kies je, in overleg met je behandelend team, voor een passieve of cosmetische prothese, dan kun je de prothese niet bewegen. Met een actieve of functionele prothese kan dat wel. Afhankelijk van het type prothese kun je je arm lichaamsbekrachtigd of via een externe krachtbron aansturen.
      Bij het kiezen van een prothese kijkt je behandelend team samen met jou wat je wensen en mogelijkheden zijn en wat voor jou de beste optie is.

    • Hoe ziet mijn armprothese eruit?

      Het uiterlijk van je armprothese hangt af van het soort prothese, jouw eigen wensen en mogelijkheden. Een cosmetische armprothese ziet er 'echter' uit dan een functionele armprothese. Geef bij je eerste afspraak je wensen aan. Onze orthopedisch adviseur vertelt je wat mogelijk is.

    • Wordt een armprothese vergoed door mijn zorgverzekering?

      Nadat je samen met je behandeld team een keuze hebt gemaakt, dienen wij een aanvraag voor je in bij je zorgverzekeraar. Je orthopedisch adviseur weet welke soorten vergoed worden en of een eigen bijdrage of eigen risico van toepassing is. Gaat de zorgverzekeraar akkoord, dan worden de kosten vergoed en beginnen wij met het maken van je prothese.
      Zorgverzekeraars zijn vaak terughoudend als het gaat om een reserveprothese.

    • Wat is mechanische bekrachtiging?

      Een lichaamsbekrachtigde of mechanische prothese kun je bewegen met je eigen lichaamskracht. Bij een bovenarmprothese bijvoorbeeld kun je de grijpfunctie in je hand of de haak bedienen door je schouderbladen van elkaar af te bewegen en weer naar elkaar toe te brengen. Aan je armprothese zitten namelijk kabels die met een schouderbandage om je gezonde schouder heen zitten.
      Bij een onderarmprothese zet je de grijpfunctie in door je arm naar voren of naar achteren te bewegen. Daarmee span je de kabel aan die je hand opent of sluit.

    • Wat is myo-elektrische bekrachtiging?

      Bij een myo-elektrische armprothese geven je armspieren, bij aanspanning ervan, elektrische signalen door aan elektrodes in je armprothese, waarmee je hand open of dicht gaat of draait. Een myo-elektrische prothese werkt niet bij iedereen. Informeer bij je orthopedisch adviseur naar je mogelijkheden.

    • Wordt een myo-elektrische armprothese vergoed door mijn zorgverzekering?

      Een myo-elektrische armprothese geeft veel mogelijkheden maar kost ook veel geld. De meeste zorgverzekeraars vergoeden deze prothese alleen als het je leven aanmerkelijk verrijkt. Heb je goede argumenten om een myo-elektrische armprothese te willen, dan vragen wij deze voor je aan bij je zorgverzekeraar. Je zorgverzekeraar beoordeelt of je aanvraag toe- of afgewezen wordt. 

  • Beenprothesen
    • Wat is een beenprothese?

      Een beenprothese is een hulpmiddel dat na amputatie een deel van je been vervangt. De beenprothese bestaat uit verschillende delen: een koker (waarin de stomp komt), een kniegewricht (bij amputaties boven de knie), een enkelgewricht (soms wel, soms niet beweegbaar), een voet.

      Er zijn verschillende manieren waarop een prothese aan het lichaam vastgemaakt kan worden. Bijvoorbeeld met een kliksysteem, een siliconenhoes (liner) of een vacuümsysteem.

    • Welke soorten beenprothesen zijn er?

      Er zijn heel veel verschillende beenprotheses. De keuze hangt af van je persoonlijke wensen. Zit je in een rolstoel en kun je ook met een prothese niet lopen? Dan kun je kiezen voor een sierprothese. Mensen zien dan minder snel dat je een (deel van je) been mist.
      Loop je alleen kleine stukjes binnen je huis? Dan kun je kiezen voor een prothese voor binnenshuis.
      Er zijn ook prothesen waarmee je alle dagelijkse activiteiten weer kunt doen. Verder zijn er speciale sportprothesen.

    • Welke procedure moet ik volgen om een prothese te krijgen?

      Een beenprothese wordt altijd op maat gemaakt. Je revalidatiearts en orthopedisch instrumentmaker helpen je bij het uitkiezen van een beenprothese.

    • Wordt een beenprothese vergoed door mijn zorgverzekering?

      De kosten worden in principe via de ziektekostenverzekeraar vergoed, als deze tenminste akkoord gaat met hetgeen OIM Orthopedie voor je aanvraagt. Je orthopedisch adviseur weet welk soort prothese door welke zorgverzekeraar vergoed wordt en of een eigen bijdrage en/of eigen risico van toepassing is. OIM Orthopedie dient de aanvraag voor je in. Daarna kun je bij je orthopedisch instrumentmaker een prijsopgave vragen. Je zorgverzekeraar geeft na goedkeuring groen licht voor het maken van de prothese. De verzekeraar staat dan garant voor de betaling. Mocht je zorgverzekeraar niet akkoord gaan, dan kun je overwegen een bezwaarschrift in te dienen. 

    • Hoe leer ik lopen met mijn beenprothese?

      Leren lopen met een beenprothese is niet makkelijk. Een revalidatieteam helpt je daarbij. Hierin zitten meestal een revalidatiearts, een fysiotherapeut, een ergotherapeut, een orthopedisch instrumentenmaker (prothesebouwer), een maatschappelijk werker en een psycholoog.

      Voor revalidatie kun je naar een verpleeghuis of een revalidatiecentrum. Sommige mensen kunnen naar huis en revalideren via dagbehandeling (in het ziekenhuis of een revalidatiecentrum). Als dat kan, leer je opnieuw lopen met een beenprothese. Je moet daarvoor in een goede conditie zijn en genoeg spierkracht hebben. Je krijgt hiervoor oefeningen van je fysiotherapeut.

      Daarna leer je stap voor stap lopen. Je leert de prothese zelf aan- en uitdoen. Je oefent met opstaan en weer gaan zitten. Je gaat eerst lopen in een loopbrug. Je leert je evenwicht bewaren en je leert een goede looptechniek. Daarna ga je buiten de loopbrug lopen met een hulpmiddel, bijvoorbeeld een rollator. Uiteindelijk leer je je prothese te gebruiken bij allerlei dagelijkse activiteiten.

    • Wanneer kan ik weer een nieuwe beenprothese krijgen?

      Actieve, jonge mensen verslijten sneller een beenprothese dan minder beweeglijke ouderen. Als je een nieuwe prothese nodig hebt door onherstelbare slijtage of gewijzigde lichamelijke omstandigheden zoals veranderingen aan de stomp, dan kom je vast voor een nieuwe prothese in aanmerking . Zorgverzekeraars zijn over het algemeen erg terughoudend in het verstrekken van een reserveprothese.

      Voor reparatie of vervanging van je bestaande prothese heb je geen aanvraag nodig van je specialist voor vergoeding door de zorgverzekeraar. In die gevallen volstaat een prijsopgave van ons als leverancier. Wijzigingen aan je prothese zoals een andere stompkoker of een geheel ander type prothese, moeten wél altijd door je specialist worden aangevraagd.

      Raadpleeg ook de vergoedingenwijzer.

    • Zijn jullie gecontracteerd bij mijn zorgverzekeraar?

      Wij hebben een contract met alle zorgverzekeraars in Nederland. 

    • Wat kan ik doen met een beenprothese?

      Ongetwijfeld heb je bepaalde verwachtingen van je beenprothese. De arts geeft aan wat medisch haalbaar is. Onze orthopedisch adviseur geeft aan wat technisch mogelijk is. De fysiotherapeut oefent samen met je en kijkt wat in de praktijk haalbaar is. Vaak kunnen we aan je wensen voldoen. Maar soms moeten we vaststellen dat bepaalde wensen niet te realiseren zijn. Daar zijn we duidelijk in: je kunt rekenen op een eerlijk advies. Vooraf, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

    • Hoe ziet mijn beenprothese er uit?

      Er bestaan veel verschillende beenprothesen. Ook zijn er verschillende systemen om je beenprothese aan je stomp te bevestigen. Samen met je arts en instrumentmaker maak je een keuze. Die is onder andere afhankelijk van je te verwachten activiteitenniveau en je lichamelijke conditie. 

    • Kan ik straks weer staan en lopen of zelfs sporten?

      Ongetwijfeld heb je bepaalde verwachtingen van je beenprothese. De arts geeft aan wat medisch haalbaar is. Onze orthopedisch adviseur geeft aan wat technisch mogelijk is. De fysiotherapeut oefent samen met je en kijkt wat in de praktijk haalbaar is. Vaak kunnen we aan je wensen voldoen. Maar soms moeten we vaststellen dat bepaalde wensen niet te realiseren zijn. Daar zijn we duidelijk in: je kunt rekenen op een eerlijk advies. Vooraf, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

    • Ik voel pijn in mijn geamputeerde been. Hoe kan dat?

      Na een amputatie kun je stomppijn en/of fantoompijn ervaren. Bij fantoompijn is het alsof je pijn voelt in het geamputeerde lichaamsdeel. De oorzaak van deze pijn is nog altijd niet duidelijk. Bij de meeste mensen neemt de intensiteit van de pijn na verloop van tijd af. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk zoals het gebruik van medicijnen, een stompcorrectie, aanpassen van de prothese of oefentherapie. Stomp- en fantoompijn kunnen belemmerend werken in het (leren) dragen van een prothese. Meer informatie vind je op de website van de patiëntenvereniging Korter maar Krachtig.

    • Mag ik autorijden met mijn beenprothese?

      Wij zijn niet bevoegd om daar een uitspraak over te doen. Voor meer informatie verwijzen wij je naar het CBR, Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (tel. 0900 0210 of www.cbr.nl).

    • Wat is een transtibiale amputatie?

      Een transtibiale amputatie is een andere benaming voor een onderbeenamputatie. Het deel van het onderbeen tot circa tien tot vijftien centimeter onder de knie wordt verwijderd.

  • Liner
  • Podotherapie
    • Wordt podotherapie vergoed?

      Je vergoeding is afhankelijk van hoe je aanvullend verzekerd bent. De meeste verzekeraars vergoeden podotherapie geheel of gedeeltelijk via een aanvullend pakket. Je kunt dit nakijken in je eigen polis of raadpleeg onze vergoedingenwijzer. Heb je diabetes, dan kan het zijn dat je recht hebt op een vergoeding voor podotherapie via het basispakket of ketenzorg. Onze podotherapeuten bespreken de kosten en vergoedingen met je tijdens het eerste bezoek.

    • Is OIM Orthopedie aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP)?

      Ja, al onze podotherapeuten zijn op persoonlijke titel aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP). Tevens zijn ze ingeschreven bij het Kwaliteitsregister Paramedici. Zowel de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten als het Kwaliteitsregister van Paramedici waarborgen de kwaliteit van de podotherapeuten. Je kunt ervan uitgaan dat zij op de hoogte zijn van de ontwikkelingen op het gebied van podotherapie. 

    • Heb ik een verwijzing nodig?

      Nee, een verwijzing is wettelijk niet meer verplicht. Verzekeraar De Friesland  eist echter wel een verwijzing om tot vergoeding over te gaan. Als je zonder verwijsbrief komt, nemen wij een korte vragenlijst met je af en vragen je toestemming om een bericht naar de huisarts te sturen dat je bent geweest.

    • Wat is het verschil tussen een podotherapeut en een podoloog?

      Een podotherapeut is een erkend paramedicus. Hiervoor heeft de podotherapeut een 4-jarige (dag)opleiding gevolgd op HBO-niveau. De podotherapeut is door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wettelijk erkend en staat genoteerd in de wet BIG, artikel 34. Podotherapeut is een beschermde titel.

      Podoloog is geen beschermde titel, met andere woorden iedereen mag deze beroepsnaam gebruiken. Vaak hebben deze beroepsoefenaars een gedegen opleiding/cursus gevolgd. Zij zijn niet BIG geregistreerd.

    • Met welke klachten kan ik naar de podotherapeut?

      Een podotherapeut behandelt voetklachten of voetgerelateerde klachten. Na een uitgebreid onderzoek aan het bewegingsapparaat stelt de podotherapeut een behandelplan op.

      Klachten kunnen zijn:

      • stand- en/of vormafwijkingen van de voet
      • peesontsteking
      • sportblessures
      • enkelklachten
      • voorvoetklachten
      • hielklachten
      • rugklachten
      • knieklachten
      • overbelastingsklachten, bv. door werk of sport
      • vermoeidheidsklachten
      • specifieke klachten bij Diabetes Mellitus
      • specifieke klachten bij reuma
      • specifieke klachten tijdens de groei
      • teen- en nagelklachten
      • ingegroeide teennagel
      • wond bij diabetes mellitus
    • Hoe vaak moet ik mijn podotherapeutische zolen of orthese laten controleren?

      Ons advies is om je zolen of orthese 1x per jaar na te laten kijken. Zo weet je zeker dat alles nog voldoet.

    • Kunnen mijn podotherapeutische zolen in alle schoenen?

      De keuze in schoenen die geschikt zijn voor zolen, wordt gelukkig steeds groter. Er zijn steeds meer schoenen te koop met een losse binnenzool die eruit kan om ruimte te maken voor een podotherapeutische zool. In sommige gevallen heeft een schoen van zichzelf voldoende ruimte. We raden je aan je podotherapeutische zolen mee te nemen als je nieuwe schoenen koopt. Zo weet je direct of het goed past. Vraag voor het kopen van nieuwe schoenen eventueel advies aan onze podotherapeuten.Heb je schoenen gekocht en twijfel je aan je keuze? Kom dan langs, zodat wij je nieuwe schoenen kunnen beoordelen.

    • Wat zijn de kosten voor podotherapie?

      De kosten verschillen per behandeling. Bij je eerste bezoek word je uitgebreid geïnformeerd over de kosten.

    • Wat neem ik mee tijdens mijn eerste afspraak?

      Een geldig legitimatiebewijs, je verzekeringspasje en schoenen die je veel draagt. Indien je via een verwijzer komt ook een verwijsbrief. Gebruik je vaak specifiek schoeisel zoals sportschoenen, werkschoenen of wandelschoenen? Neem deze dan ook mee. 

    • De toplaag van mijn zolen is versleten. Kan ik de zolen opnieuw laten bekleden?

      Is de toplaag van je podotherapeutische zolen versleten? Meestal kunnen we de zolen opnieuw voor je bekleden. Zeker als de toplaag uit (geperforeerd) leer bestaat. Daarvoor maak je een afspraak bij één van onze vestigingen

    • Hoe werkt medical taping van de enkel?

      Tapen is een voorbeeld van een voorlopige behandelmethode, die we vaak inzetten bij overbelasting of sportblessure. Dit kan gebeuren met het bekende witte sporttape, maar vaak kiezen we voor medical taping. Een medical taping ontlast spieren, pezen, bindweefselbanden en andere structuren. Soms zetten we medical taping in als voorlopige therapie om pijnvermindering te geven in afwachting van definitieve therapie, bijvoorbeeld podotherapeutische zolen. Ook komt het voor dat we medical taping combineren met een definitieve therapie.

      De podotherapeut brengt de tape direct aan op je huid ter ontlasting van een bepaalde spier(groep) of ter ondersteuning van bijvoorbeeld enkelbanden. De tape blijft ongeveer een week zitten. Daarna dien je terug te komen.

    • Hoe kan ik als pedicure mijn declaraties aan OIM Orthopedie sturen?

      We gebruik daarvoor 2 verschillende declaratieformulieren: is er sprake van voetzorg binnen de keten of van voetzorg buiten de keten?

    • Wat is een zorgprofiel?

      Het pakket aan ondersteuning, zorg en behandeling voor een patiënt met diabetes mellitus, opgedeeld in niveaus 1 t/m 4.

  • Werken bij ons