Blaren

Blaren

Meestal is de pijn tijdens het wandelen of sporten meteen herkenbaar. Het begint met een branderig rood plekje, bijvoorbeeld op je hiel of kleine teen. Daarna verschijnt al snel een blaar die soms flink pijn kan doen.

Kenmerken en symptomen

Blaren zijn met vocht gevulde blaasjes, net onder de opperhuid. Ze worden veroorzaakt door druk of wrijving van kleding of te nauwe schoenen. Blaarvorming op de voet kun je zien als een directe verdediging van de huid. Onze huid bestaat uit twee lagen. Bij hevige wrijving kunnen holtes tussen beide huidlagen ontstaan. Eerst zie je op het drukpunt zelf een rode plek verschijnen. Loop je ermee door, dan zwelt de huid op en volgt een blaar. Op die plek komt een kussentje met helder wondvocht.

Oorzaak

Blaren kun je niet altijd voorkomen. De kans op blaren is vooral groot wanneer de huid week is. Warme, vochtige voeten zijn gevoeliger voor blaarvorming omdat de huid dan zacht is. Op zich verdwijnt een gesloten blaar vanzelf. Als het vocht wordt weggezogen, verloopt de genezing vaak sneller. De pijn verdwijnt vrijwel direct. De blaar droogt in en het lichaam maakt weer nieuwe huid aan. Blaren kunnen ontstaan door te ruim schoeisel. Je voeten schuiven in je schoenen, waardoor blaren ontstaan.

Behandeling

Zorg dat er geen druk op de blaren komt. Je kunt ze beschermen met een schuimrubber of vilten rondje. Een dikke of gespannen blaar kun je ook doorprikken. Op zich risicoloos, zolang je een steriele naald en een ontsmettend middel gebruikt om infecties te voorkomen. Komen blaren telkens terug? Ga dan voor advies naar je huisarts. Die kan je naar onze podotherapeut of orthopedisch schoentechnicus doorverwijzen. Zij kunnen door middel van voetonderzoek een oorzaak achterhalen. Een oplossing kan een aanpassing in je (wandel)schoen of een steunzool zijn. Een steunzool verdeelt de druk over je hele voetzool. Op overbelaste plaatsen op de voet kan een steunzool extra ruimte geven.

Tips

  • hou je voeten droog;
  • koop schoenen die goed passen: niet te krap maar vooral niet te ruim;
  • loop je nieuwe schoenen eerst goed in en wissel ze af met al ingelopen schoenen;
  • trek schone droge sokken aan zonder hinderlijke naden;
  • blarenpleisters verlichten de pijn en verminderen de druk.