Spreidvoet of doorgezakte voet

Spreidvoet of doorgezakte voet

Bij een spreidvoet of een doorgezakte voorvoet heb je last van een scherpe, brandende pijn onder en boven de bal van je voet. Eeltvorming, likdoorns en blaren geven pijnklachten bij staan en lopen.

Kenmerken en symptomen

Een spreidvoet wordt ook wel doorgezakte voorvoet genoemd. Daarbij is de voorvoetboog doorgezakt. De kopjes van de middenvoetsbeentjes drukken naar onderen door. Onder invloed van die druk staan de tenen gespreid en wordt de voorvoet platter, breder en gaat knellen in de schoen.

Bij jongeren met een brede voorvoet die te smalle schoenen dragen, is de kans groot dat de grote teen in een hoekstand wordt gedrukt. Hierdoor ligt het gevaar van een verkromming van de grote teen op de loer. Met een brede voorvoet loop je ook kans op hallux valgus, een scheefstand van de grote teen. Het kan voorkomen dat de voorvoet doorzakt en daardoor een zenuwbeknelling veroorzaakt (Mortonse neuralgie).

Doorgezakte voeten tijdens een zwangerschap

Doorgezakte voeten kunnen een gevolg zijn van een veranderende hormoonhuishouding en gewichtstoename bij zwangerschap. De klachten die hierbij horen zijn zeer divers. Het kan gaan om spierklachten zoals een overbelasting, zenuwklachten, maar ook je gewrichten kunnen pijnlijk worden.

De pijnklachten kunnen weg trekken na de bevalling, maar het is ook mogelijk dat de klachten aanwezig blijven, aangezien de voet doorgezakt blijft.

Oorzaken

De oorzaak kan erfelijk zijn, maar ook leeftijd speelt een rol. Andere oorzaken zijn overbelasting door schoenen met hoge hakken, overgewicht of reuma.

Behandeling

Behandeling van doorgezakte voeten is niet altijd noodzakelijk. Raadpleeg bij ernstige klachten je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar onze podotherapeut of orthopedisch schoentechnicus voor het aanmeten van steunzolen. Een op maat gemaakte steunzool corrigeert de voetfunctie en zorgt voor een betere drukverdeling van de voet. Belangrijk is bij een spreidvoet goed schoeisel te dragen met voldoende ruimte.    

Tips

  • Draag altijd goed en verantwoord schoeisel. Let op dat de zolen niet te dun zijn.
  • Draag geen nauwe schoenen en geen hoge hakken.
  • Met het doorzakken van de voetboog worden voeten soms iets breder. Kies daarom voor schoenen met voldoende ruimte voor de voorvoet.
  • Een op maat gemaakte steunzool kan een oplossing bieden.