Reitze Bok - Anders fit blijven tijdens de coronacrisis

Reitze Bok - Anders fit blijven tijdens de coronacrisis

Reitze Bok (47) uit Heerhugowaard is als ambassadeur voor OIM Aktief ons boegbeeld voor mensen met een prothese die willen blijven bewegen. Reitze verliest in 1999 tijdens een motorongeluk zijn linker onderbeen. Hij zet zich graag in om andere mensen met een amputatie te motiveren om lekker te gaan bewegen. Door het coronavirus zijn het gekke tijden. Heel de wereld staat op zijn kop. Leven in een anderhalve meter economie. Vaste structuren zijn weggevallen. Net als heel veel andere mensen, zit Reitze nu veel thuis. Hij werkt vanuit huis. Fit blijven doet hij nu ook op een andere manier. Hij heeft drie tips om te kunnen blijven bewegen.

Tip 1. Pas je training aan op thuiswerken

Reitze zwemt, fietst en loopt hard. Toen Reitze thuis moest gaan werken dacht hij zeeën van tijd te hebben om te gaan trainen. ‘In eerste instantie ging ik ook snel na het werk weer trainen. Maar na twee weken was ik bekaf. Het werken op afstand kostte energie.’ Omdat zwemmen er nu even niet in zit is Reitze meer aan het wandelen. Van de zwemclub uit geven ze wel online fitness trainingen, maar Reitze gaat liever naar buiten. Voordat hij met werken begint en ook na de lunch. Daar wordt hij heerlijk fris van. ‘Ik wandel het liefst in ’t Waarderhout. Een gevarieerd bos van Staatsbosbeheer waar ik steeds andere paadjes ontdek. Ook loopt hij regelmatig naar het Park van Luna, een groot recreatiegebied met een strandje, dat zowat in zijn achtertuin ligt. ‘Ik kan recreëren bij ons midden in de wijk.’ Reitze probeert 10.000 stappen per dag te halen.
Omdat fietsen naar het werk momenteel niet hoeft, trekt hij er in de weekenden op uit met zijn mointainbike. Lekker in de Schoorlse duinen. ‘Een workout op een matje is niet echt mijn ding’.
Reitze heeft zijn normale ritme aangepast. Werk jij ook thuis? Pas je training erop aan.

Tip 2. Laat je niet gek maken door social media en doe wat bij je past

Reitze is 47. ‘Ik merk gewoon dat mijn lichaam veranderd.’ Hij kan niet meer al het eten naar binnen stouwen zonder groei in gewicht. Het liefst eet hij een biefstukje met witbrood. Om op gewicht te blijven, let Reitze meer op wat hij eet en doet hij meer om fit te blijven. ‘Sporten in de buitenlucht houdt mijn geest fit. Laat iedereen vooral bewegen op zijn eigen niveau. Ik heb gewoon een baan en een gezin. Sporten doe ik erbij.’ Op social media ziet Reitze de ene na de andere workout voorbij komen. ‘Kies wat jezelf leuk vindt. Dat geldt zeker voor mensen met een amputatie. Niet alle oefeningen zijn goed voor je. Doe dus wat bij je past. Trek je eigen plan.’
Reitze is even gaan minderen met social media. Hij heeft er momenteel geen lekker gevoel bij. Teveel informatie en klagende mensen over de intelligente lockdown. ‘Laat iedereen zich gewoon aan de regels houden, dan is er niks aan de hand’.

Tip 3. Zoek online naar uitdagingen 

Reitze heeft geen last van zware pijn. Af en toe heeft hij wat zenuwpijn aan zijn stomp. Maar dat is volgens Reitze goed uit te houden. Het hoort er wat hem betreft gewoon bij. Het belangrijkste is om op positieve dingen te focussen zoals sporten en ervan genieten. ‘Enkele jaren geleden sportte ik om mijn frustraties en stress kwijt te raken. Ik putte mijn eigen lichaam uit. Daar heb ik van geleerd. Dat wil ik niet meer.’ Reitze is online gaan kijken naar leuke dingen. Zo kwam hij bij Strava. ‘Je kunt je sportprestaties bijhouden in deze app. Je kunt instellen om een bepaald aantal kilometers te lopen per maand. Zo kan ik mijzelf blijven uitdagen.’ Reitze vond online ook een goed loopschema om zich voor te bereiden op de marathon van Amsterdam. Hij ging niet dagelijks meer lopen, zodat hij ook kon herstellen van een looptraining. De marathon was een onvergetelijke ervaring. Na 30 kilometer moest Reitze echt focussen op goed ademen en de prothese goed neerzetten. Na 35 kilometer ging hij even zitten om zijn prothese te legen van zweet en na 39 kilometer is hij even gaan wandelen. Daarna was het doorlopen. ‘Ik kreeg veel aanmoedigingen van toeschouwers en de laatste kilometers waren zó zwaar. Maar de finish in het Olympisch Stadium waar mijn vrouw en kinderen mij opvingen, was geweldig. Dat vergeet ik nooit meer.’

Reitze raadt iedereen aan om eigen uitdagingen te zoeken. ‘Pas iets aan, aan je eigen niveau. Het maakt niet uit hoe lang je erover doet. Het moet niet, het mag. Gewoon lekker meedoen en genieten. Door te gaan sporten overwin je jezelf. Mentale kracht is hiervoor nodig. Heel belangrijk in deze tijd. Het feit dat je gaat sporten betekent dat je al een winnaar bent. #bestrong

Andere tips?

‘Let op elkaar. Geef elkaar de ruimte. Zeker nu het weer  drukker wordt overal. Respecteer de anderhalve meter. Weeg wat meer af.’

Meer weten over Reitze? Lees ook zijn ervaringsverhaal

Recente berichten