Johan de Jonge

Johan de Jonge

Ik ga voor tijd en aandacht voor mijn klanten

Wilfred was klant van mijn inmiddels gepensioneerde collega Ben. Ik zag hem een paar jaar geleden voor het eerst op mijn spreekuur. Het ging om een technisch probleempje aan zijn computergestuurde knie dat al snel was opgelost.

Wilfred heeft een zeer geavanceerde prothese met een computergestuurde knie. Zoals gebruikelijk bij dit soort dure prothesen, moet naar de zorgverzekeraar goed onderbouwd worden wat de meerwaarde hiervan is voor de gebruiker. Dat was bij Wilfred een duidelijk verhaal. De prothese werd dan ook vergoed door de zorgverzekeraar.

Op dit moment test Wilfred verschillende nieuwe computergestuurde knieën. Zijn tweede is inmiddels op leeftijd en het werd tijd voor een nieuwe. De ontwikkeling van dit soort prothesen gaat natuurlijk steeds door. En Wilfred is nog altijd erg actief. Hij is volop bezig met de verbouwing van zijn eigen huis. Met deze nieuwe prothese hoopt hij nog beter de steiger op te lopen. Sjouwen met volle kruiwagens en lopen op oneffen terrein hoeft dan geen probleem te zijn.

In het contact met klanten neem ik de tijd. Ik maak een praatje en bewaar vooral de rust en kalmte. Een prothese krijgen is al spannend genoeg. Klanten zullen niet snel aan mij merken dat het vaak druk en hectisch is. Ze krijgen alle aandacht die ze verdienen.

Ik probeer bij klanten een zo realistisch mogelijk verwachtingspatroon te scheppen. We kunnen de mooiste prothese maken, maar het kan nooit wat een gezond been kan. Wel proberen we zo dicht mogelijk in de buurt daarvan te komen. Of dat lukt hangt ook af van de gezondheid en vitaliteit van een klant. Men ziet vaak allemaal succesverhalen op tv, maar een prothese kan niet altijd alle problemen oplossen.

Vroeger wilde ik kraanmachinist worden. Ik heb daarom de opleiding fijnmechanische techniek gevolgd, maar kwam via een stage in aanraking met OIM Orthopedie. Toen ben ik van gedachte veranderd. Ik ben in Eindhoven en België de opleiding orthopedische technologie gaan volgen. Nu heb ik het mooiste vak dat er is. Een combinatie van techniek en het helpen van mensen met een mobiliteitsprobleem. Samen werken aan een oplossing.

Lees ook het verhaal van Wilfred Kragt, klant van Johan de Jonge.